Case

Client 1
Image

Ett samlat grepp om alla fastighetssystem och minskade kostnader för felavhjälpande underhåll

Bakgrund

Vasakronan är ett av Sveriges ledande fastighetsbolag. Inom fastigheterna används en mängd datoriserade system av skilda fabrikat för att automatisera, övervaka och sköta olika delar av byggnadernas funktion. Bolagets tekniska infrastruktur har länge saknat en central plattform för att hantera driftlarm och man hade behov av att samla styrningen av användarnas åtkomst till alla fastighetstekniska system på en plats i syfte att få en helhetsbild över fastigheternas tillstånd.

Problem

Fragmenterade system och ineffektiv larmhantering

  1.  Utskick av driftlarm behövde ställas in i en stor mängd system av skilda fabrikat, utan någon samlad lösning för att prioritera och dirigera rätt information till rätt mottagare.
     
  2.  Vid förändringar i organisationen behövde informationen uppdateras i flera olika system. Följden kunde bli onödiga och kostnadsdrivande jourutryckningar eller att åtgärder försenades.

  3.  Teknikansvariga, driftpersonal och externa samarbetspartners var tvungna att ägna tid åt att leta efter information om fjärruppkoppling och inloggningsuppgifter men också navigera mellan många system för att hantera uppkomna problem. Den krångliga behörighetsstyrningen krävde mycket resurser för administration och kunde dessutom leda till säkerhetsrisker.

Behov

En teknikportal och hubb för larmhantering

Vasakronan behövde en lösning som kunde samla alla centrala och byggnadsspecifika fastighetssystem i en gemensam plattform, där den egna personalen såväl som externa samarbetspartners kunde övervaka och hantera fastigheternas teknik. De personer och företag som ansvarade för fastigheternas funktion, behövde snabb tillgång till information om avvikelser och en säker och lättillgänglig väg in till de system som de behövde hantera. Dessutom behövde utskicken av larm till Vasakronans jourpartner centraliseras och ärendehanteringen kring jourutryckningar digitaliseras.

Lösning

En systemintegration med Orbiq som verktyg

Genom att använda Orbiq kan Vasakronan komma åt alla sina fastighetssystem via en central teknikportal som de kan administrera själva. Lösningen samlar inte bara alla larm på ett ställe utan ger också tekniker, entreprenörer, konsulter med flera, möjligheter att enkelt logga in i rätt system och utföra sina uppgifter, utan att behöva hoppa mellan olika system. Orbiq kompletterar bristfällig information i driftlarm, filtrerar bort oväsentliga larm och bifogar länkar för säker webbaserad inloggning till aktuella system, allt för att göra det så enkelt som möjligt för larmmottagaren.
Orbiq har gett oss ett smartare informationsflöde och förbättrade analysmöjligheter, vilket gör att vi hela tiden kan optimera vår fastighetsdrift.

Orbiq samlar allt på ett och samma ställe och fungerar som ett "över-överordnat system", där vi kan hantera driftlarmen och få snabb tillgång till all viktig information. Det förenklar hanteringen.

Effekt

Effektivare drift och bättre överblick

Via Tekla, som Vasakronan har döpt lösningen till, konfigureras automatiserade processer för att utifrån driftlarm skapa arbetsorder i Vasakronans ärendehanteringssystem. Integrationen mot Vasakronans plattformslösning ProptechOS gör det också möjligt att använda data från ProptechOS för att skapa dynamiska nyckeltal för bättre uppföljning av fastighetsdriften. 

Orbiq-plattformen inkluderar även en funktion för övervakning av fastighetsservrar och uppkopplingar, vilket innebär att Vasakronans personal och samarbetspartners får information när prioriterad utrustning i fastigheterna fallerar och kan då snabbt vidta nödvändiga åtgärder.

Sammanfattning

Med Orbiq har Vasakronan nu full kontroll över sina driftlarm och tekniska system, vilket gör deras arbete effektivare och mera strukturerat. Det har blivit lättare att identifiera fastigheter som kräver extra åtgärder för att optimera energianvändningen, och teknikerna kan snabbt agera på rätt larm.

Vill du också ta din fastighetsförvaltning till nästa nivå? Kontakta oss och upptäck hur Orbiq kan göra skillnad i din verksamhet.
Ring migMejla mig

Kontakta oss!

Det finns flera sätt att kontakta oss, välj det som passar bäst:

  • Klicka här för att skicka en e-post till oss, eller här för att ringa.
  • Skicka ett brev eller vykort till adressen: iquest ab, Box 80, 129 22 Hägersten
  • Transportera dig till vårt kontor:Telefonvägen 30, Hissuppgång C, 1 tr (c/o Quick Office). Klicka här för vägbeskrivning.